De Mont Ventoux Bedoin zijde is ‘echte’ kant want deze is het steilste, zwaarste en de wind valt weg op het taaie stuk in de bossen op weg naar de top van de kale berg vanuit Bedoin!
Mont Ventoux Bedoin
De wekker staat op 6.30 en om 7 uur zitten we aan het ontbijt voor klim 1: Mont Ventoux Bedoin. Dan moet er blijkbaar toch heel veel geregeld worden (banden oppompen, lekke band en nog veel meer..) want we gaan uiteindelijk pas 9 uur op de fiets richting de start van de klim vanuit Bedoin.
De Cingles dus Ventoux begin je vanuit Bedoin, daarna ga je naar boven, via Malaucene naar beneden en weer omhoog. Als laatste ga je naar Sault naar onder en klik je laatste keer omhoog. Zo gezegd maar niet zo gedaan.
Lekker warm om te wielrennen
Het weer is prima beneden want het is niet echt warm, 25 graden onder in Bedoin en Malaucene. De top is echter niet zichtbaar en ligt in de wolken, of eigenlijk in 1 wolk. Een donkere wolk. Ik ben blij dat ik mijn regen/ windjackje bij me heb want ik heb vaker ervaren dat het dag en nacht kan verschillen onder en boven aan de berg. En het blijkt nodig…
Klimmen op de fiets
We beginnen gezamelijk de klim naar de top, een mooi idee om met zijn zessen te gaan klimmen, de hele dag zullen we elkaar tegenkomen af en toe en even bijpraten als het uitkomt. Eigenlijk komt dat niet zo vaak uit want waneer de ene klimt met 10 km./ uur en de ander naar beneden komt met 70 km/ uur heb je weinig tijd om te praten 😉
sportgel voor het fietsen
We hebben allemaal veel eten bij en natuurlijk 2 bidons met drinken. Sportdrank is wel aan te raden op de klim. Je bent zomaar 2 uur onderweg en je moet 1 bidon per uur drinken als vuistregel.
Ik heb het iets anders gedaan, gisteren heb ik namelijk al de klim verkent en op de top wat eten verstopt. 1 snickers, 1 gel en 1 soort voedselreep. Ik heb ze verstopt onder een steen tegen het winkeltje op de top. In een hoek lijkt het mij wel te blijven liggen ‘without being noticed’. En dat is gelukt. Daar ligt dus mijn voorraad voor mindere tijden. Honger krijgen tijdens sport is niet handig en vooral als je dan niets meer hebt. Ik neem me echt voor om het gevoel voor te blijven en eet dus veel die dag.
Het is belangrijk om tijdens een écht warme bergrit ervoor te zorgen dat je geen zweet in je ogen krijgt om ongelukken te voorkomen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld vaseline in je wenkbrauwen te smeren.
Sportvoeding fietsen
Maar er is nog een voorraadje 😉 De anderen hebben de auto geparkeerd bij hotel Reijnaard met gereedschap, bandjes etc. Dus ik heb ze gevraagd om onder de auto een tasje te leggen met een banaan, snickers en als geheim wapen, nog een gel! Daarnaast een droog wielrenshirt en ondershirt. Die voorbereiding is toch mooi geregeld.
Op de fiets neem ik mee:
• telefoon
• mp3 spelertje
• banaan
• 2 gels
• peperkoek
• krentenbol
• voedselreep
• 2 bidons met sportdrank
• oplosblokjes voor later weer energiedrank aan te maken
• regenjack
• stempelkaart voor de Cingles natuurlijk.
Al met al, voldoende gewicht naar boven te slepen dus.
Muziek tijdens het fietsen
Ik vind het prettig om wat te kunnen luisteren als ik meer dan een uur ga sporten. Of het nu lopen, fietsen of schaatsten is. Ik kies steeds bewuster wat ik luister want:
• saaie muziek motiveert niet, ook al is het je favoriete artiest
• 6 uur lang muziek gaat ook vervelen
• dus neem ik ook wat anders mee, beetje audio. Dat vind ik altijd erg leuk om te luisteren, leren en sporten tegelijk 😉
Op het laatst draai ik nog wat muziek.
De stempel van Bedoin staat op de kaart, de aardige mevrouw van de VVV zat er al klaar voor.
Maar nu de start want daar is het wel tijd voor…Ik neem me voor om rustig te beginnen. Dat lukt soms. Als het lekker gaat dan wil ik altijd harder en beter en die 1 uur 50 minuten van gisteren zit ik mijn hoofd. Telkens moet ik mezelf bewust inhouden en temporiseren. Ook als ik een enkele keer wordt ingehaald.
Klepper
Erik besluit het anders te doen, als oud-kampioen kent hij precies 2 standen en dat is alles of niets. Dus terwijl wij keuvelend aan de eerste flauw stijgende kilometers beginnen en de dag doorpraten is Erik er al vandoor. Ik vind het erg grappig en vind het tof dat hij er zo voor gaat! Toch heb ik het helemaal gemist en als Jan het tegen mij zegt zie ik hem al in de verte. Het spel is op de wagen 😉 Leuk!
stuur
Ik grijp mijn stuur maar eens vast, wens de rest succes en ga er eens lekker voor zitten. Ik heb er enorm veel zin in. De eerste kilometers is echt lekker in fietsen, en terwijl ik dat zo doen zie ik een Audi Q5 in de verte op de parkeerplaats.
Vlag
Hij valt op omdat er mensen bij staan met een Nederlandse vlag. Een vrouw kijkt me aan en roept tegen me: ‘volgens mij hoor jij erbij!’ Ik zeg ‘waarbij’ Bij Erik zegt ze. Het is blijkt de zus van Erik &familiy te zijn en ze staan plotsklaps hier op de flanken van de Ventoux aan te moedigen. Hoe gaaf is dat. Zonder het te weten staat je familie vanuit Nederland je aan te moedigen op je eerste keer de Ventoux beklimmen. Ik roep nog naar achteren dat het tof is dat ze er zijn. Ze maken foto’s en filmen ons. Super toch!
Klimmen op de fiets
De weg wordt steilere en ik schiet het bos in. Colombe is geweest en ook … is gepasseerd.
Deze kilometers in de bossen gaan steil omhoog en belangrijker, ze geven je weinig rust want er zijn nauwelijks bochten. Je rijdt als het ware over een uitlopende flank van de Ventoux recht ernaar toe. Die kilometers zijn belangrijk om je ritme te vinden en dat lukt wonderwel erg goed en het gaat lekker. Ik luister lekker naar de audio en zie Erik in de verte voor me rijden. En hij komt dichterbij. We hebben hem meer dan 1 keer gezegd dat het best een eind omhoog is. Dus ik hoop dat hij zich niet aan het opblazen is. Ik rijd langzaam op hem af en wordt nog een keer aangemoedigd door zijn familie die met de auto ons vergezellen.
Inhalen
Meter voor meter kom ik nu snel dichterbij. Ik ga op en af, staand en zittend omhoog. Gisteren wat last van mijn rug gekregen dus het is echt nodig dat ik af en toe ga staan. Een laatste keer staan brengt me naast Erik. Hij ziet er fit uit en zegt dat het inderdaad goed gaat dus dat geeft vertrouwen. Hij is blijkbaar toch verstandig gaan rijden. We gaan samen op de foto voor de family en we praten nog een beetje. Hij zegt dat het te hard gaat en laat zich afzakken, Na de succeswensen ga ik door. We zijn denk ik op 7 kilometer en het zware stuk in de bossen is best warm. Warm maar goed houdbaar gelukkig, en die irritante vliegen van gisterenmiddag zijn ook weg gelukkig. Wat kan dat lastig zijn als ze op je bril en gezicht gaan zitten.
Lekker fietsen
Ik haal renners in en merk dat het zwaar is voor sommigen, ik rijd nog niet op maximaal want ik heb een doel en dat ik zo snel mogelijk in Malaucene staan. Dus voor het eerst is de top niet het doel, hoe vreemd is dat! Hotel Reijnaard is in zicht zonder dat het echt zwaar is geworden.
Kou tijdens het wielrennen
Het wordt een beetje fris, nu al. Dat betekent wat voor verderop. Ik eet mijn banaan en verderop de peperkoek. En ik klim en luister verder. Het is nog genieten en ik heb een goede dag met goede benen. De kilometers voor het hotel zijn wat minder steil en ook deze kilometers zijn goed te doen. Ik krijg echter kippevel op mijn armen en heb het koud. De top zou zichtbaar moeten zijn maar er is niets van te zien. De wind ik ook echt opgestoken na de bossen en dat maakt het kouder.
Jasje aan of uit
Ik besluit om op een goed moment het jasje aan te doen voordat ik het figuurlijke ‘jasje uit doe’. In de oksel van de berg is het een beetje vlak en waait het niet zo hard. Ik stop daar en doe hem snel aan. Lekker warm! Ik vang wel behoorlijk meer wind maar het is niet anders. Ik knap er echt van op. Het kan zo snel veranderen in de bergen, dat blijft je verbazen.
Zagen
De Ventoux van deze kan beklimmen is net een zaagtand: links omhoog langs de flank en dan rechsaf de oksel van de berg in. Dan weer links en dan weer rechts. Zo gaat het tot de top. Maar het verschil zit in de wind. Op de flank heb je een beetje wind maar dat is prima te doen en is soms mee. Maar als je de hoek omdraait knalt de wind op kop. Onder in de beugels is niet alleen fijn om weinig wind te vangen maar ook nodig om de fiets vast te houden.
Van de weg af
‘s-avonds hoor ik dat Richard zo van de weg is geraakt en dat kan ik me ook voorstellen. Als je net even aan het drinken bent terwijl je die plotselinge wind krijgt dan is het best link. En je gaat natuurlijk niet hard dus bent niet echt stabiel. Hij ging van de weg af en lande 20 cm lager in het gravel. Gelukkig niet gevallen en niet lek dus hij kon weer verder.
Verder klimmen
Ik klim verder omhoog en ben bij de laatste zaagtand, de hoek om naar de top is nog even volle bak wind en daar stormt het echt. Een mistral vertellen ze.
Ik had al lang besloten dat ik bovenop niet stop maar me meteen in de afdaling gooi. Bovenop gekomen ben ik goed moe en ben blij dat het even vlak is. Maar het waait enorm en met die donkere wolk is het echt een beetje beangstigend, snel naar beneden dus. Gisteren waren Erwin en ik al klaar en konden we aan het welverdiende biertje, nu begint het pas..
De audi met family komt ook net boven en ik kan ze nog net even gedag zwaaien voordat ik naar beneden ga.
Handen aan het stuur
Gisteren merkte ik al dat mijn fiets heel zenuwachtig wordt van wind in de afdaling. En op dit punt richting Malaucene boven op de berg om de hoek beukt de wind vol op me in. Het gaat 10% naar beneden maar ik moet bijtrappen om naar beneden te gaan en onder in de beugels de fiets goed vasthouden. Een vreemde gewaarwording is dat. Maar ook wel leuk zolang je je stuur goed vastgrijpt en niet te moe bent.
Auto
Jan en Richard komen later boven en dat waait het enorm, ze gaan ook naar Malaucene maar ze draaien om vanwege die wind. Te riskant besluiten ze en halen de auto op in Hotel Rijnaard om af te dalen naar Malaucene per auto.
Ik zit lekker in de afdaling en de wind wordt minder omdat ik tussen de bomen kom en het wordt ook weer warmer gelukkig, het trillen blijft echter tot beneden. Onderweg eet ik voorzichtig mijn krentenbol hapje voor hapje. Ik stop hem steeds onder mijn jasje want in de hand houden is niet slim. Ondertussen bekijk ik de fietsers die naar boven komen op het zware stuk van de klim vanuit Malaucene, dat is 12% gedurende 3 kilometer en is erg zwaar te zien aan de gezichten. Er zijn echt wat ‘stervende zwaantjes’ bij en sommigen staan stil om op adem te komen.
Bijna beneden doe ik de sanitaire stop en is het weer lekker warm dus op naar de VVV voor een nieuwe stempel en om bidons te vullen. Erwin is inmiddels ook beneden gekomen en heeft goed geklommen, veel sneller dan gisteren! We hebben het over de spokende top van de Ventoux. Hij wil koffie gaan drinken maar ik niet, ik heb een doel!
Weer naar boven
Het lijkt wat gek maar we doen het jasje uit en rijden weer naar de voet om aan de nieuwe klim te beginnen. Die begint vlakjes en stijgt maar een beetje, Net als hij wat steiler wordt komt Erik naar beneden gevlogen met de Audi in zijn kielzog, we roepen.
Even later komen al leuke verhalen, we maken, mu echt, kennis met zijn family en we stralen omdat we genieten! Erik gaat pasta eten beneden om daarna weer een ’toppoging’ te wagen. Erwin en ik stappen op en het is best warm nu.
Kijk hier voor het totale verslag Mont Ventoux op fietsen en hier voor de 2e klim van de Ventoux!
Bekijk in de shop
Bij het online kopen van een Sale is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard een goede prijs belangrijk.Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel en vaak gratis leveren en ze meestal ook echt op voorraad hebben: