De Marmotte fietsen is niet alleen een grote uitdaging, het is ook een onvergetelijke ervaring. En wel om deze 6 redenen..
Marmotte fietsen
Tijdens de Marmotte heb ik hele bijzondere momenten meegemaakt die voor jouw ook leuk zijn om te zien zodat je extra enthousiast wordt voor jouw Marmotte. Aan de hand van 6 redenen waarom die op je verlanglijstje moet raast het verhaal voorbij. Bekijk de fietsvakantie prijs
Inhoudsopgave:Racefiets vakantie Route
Tijdens ons inmiddels standaard weekje fietsen in de bergen was dit jaar de Marmotte aan de beurt. De Marmotte is een feest van cols. Deze beroemde cols die we fietsen in de Marmotte zijn: Alpe d’Huez, Galibier, Telegraphe, Glandon.
Hoogtes Galibier en Glandon
ja, zo knullig kun je dus een kaartje maken…Ik zal uitleggen waarom het minder knullig is dan je denkt. Het kaartje van de organisatie geeft maar een paar dingen aan: de afstanden per plaatsnaam (wat heb je eraan?), de route, wel handig, de hoogte van die plaats (al handiger) en de drankposten (ook handig al zijn het er echt voldoende hoor).
Ook de materiaalposten zijn handig aangezien Cor een kapotte spaak had in zijn wiel. Dan is de afdaling van de Glandon gevaarlijk, heel gevaarlijk. Hij heeft het toch gedaan! Daarnaast staat op het kaartje van de organisatie van deze Cyclo een noodnummer, erg goed!
Cols fietsen in de Marmotte
Het plaatje met de cols erboven (in kleur) geven me meer info, namelijk:
- Ja, ook in kleuren voor als je even diep zit
- Hellingspercentages per kilometer (zo weet je wat er gaan komen, fijn)
- Hoogtemeters zodat ik op mijn Garmin kan zien hoeveel hoogtemeters ik nog moet overwinnen
- Lengte van de Col
Dit kaartje kun je dus printen en onder plastic op je bovenstang plakken, precies te lezen dus. Je weet wanneer je gas kunt gaan geven op een col en wanneer je moet doseren. Daarnaast wil je de route natuurlijk weten:
Parcours Marmotte
Het parcours van de Marmotte is erg mooi en uiteraard best lang. Het is niet autovrij maar wel autoluw. Dat wil zeggen dat je nog meer moet opletten dan bij een vrij parcours. De Dolomieten marathon die we 2 jaar eerder fietsen is wel autovrij en dat geeft wel een gerust gevoel. Het parcours begint bij de Glandon, dan de Telegraphe, vervolgens de Galibier (voor mij horen die eigenlijk samen) en als toetje de Alpe d’huez. Sommigen noemen ook de Lautaret maar die komt er eigenlijk niet aan te pas (wel afdalen erover).
Deze video laat goed het parcours zien:
Col du Glandon
Je fiets na de start in Bourg Dóisans eerst de Glandon op en daalt aan de achterkant af naar het noorden. Deze heftige startklim is meer dan een opwarmer. Het is een serieuze bergcol en vooral door een aantal keer stijgen/ dalen wordt hij als heftig ervaren. Mijn Glandon beviel goed en ik was blij dat we hem afgelopen week al geoefend hadden. Bovenin vlakt hij af toch het steile puntje van 100 meter na het restaurantje.
Col de Telegraphe
Na een 30 tal kilometers zoefen over een doorgaande weg slaat de Marmotte rechtsaf de Telegraphe op. Die Telegraphe is een vlakke gemakkelijkere klim dan de Glandon volgens onze groep, ook al komt hij als tweede en niet als eerste. Het vlakke stuk is daarin wel bepalend. Ik heb met 3 kleppers behoorlijk hard gereden kop over kop en dan kom je niet helemaal fris bij de start. Misschien had ik toch een beetje moeten doseren daar…
Telegraphe en Galibier
De Telegraphe was voor mij in het begin dus even slikken, mede vanwege de hooikoorts omdat ik vaak moest niezen. Daar heb ik medicijnen voor maar blijkbaar niet voor deze lokale plant die tussen 950 en 1100 meter hoog groeit, heel typisch want op de Alpe d’Huez had ik er ook al veel last van. Nooit eerder meegemaakt en zo komt je toch voor onverwachte situaties. Ik haalde redelijk wat fietsers in op de klim en het moet een raar gezicht zijn geweest: ingehaald worden door iemand die continu niest….
Hellingspercentage cols
De Telegraphe is redelijk constant qua klim en het varieert tussen de 5 en 9%, goed te doen denk ik. De echte berg komt daarna pas eigenlijk: de Galibier! In Valloire boven op de Telegraphe krijg je drinken en eten, goed geregeld. Ik vul mijn bidon en neem een gel. Jasje aan, wat eigenlijk niet nodig is voor de korte afdaling en daar gaan we weer 😉
Col du Galibier
De col du Galibier is een van de mooiste cols die ik ken, die groene weiden, sneeuw (in de zomer) bergriviertjes en rotspartijen, echt super! En tijdens de klim van de Galibier waar ik me weer beter voel heb ik er zowaar nog van kunnen genieten. Met hartslag 155 rijd ik naar boven en dat is net de hartslag die ik lekker lang vol kan houden. De hellingspercentages wijzigen ook een beetje (tussen 7 en 9%) en door de wind voelt de ene 8% niet als de andere 8%.
Wind tegen
Met wind (kracht 3) tegen voelt het een procentje meer. De sneeuw en waterpartijen zijn erg gaaf om te zien maar hoe hoger ik kom hoe zwaarder het wordt. De laatst 4 kilometer is echt werken en daarbij heb ik nog weinig oog voor de natuur. Af en toe kopwerk maar meestal alleen trappen op de pedalen naar de 2650 meter hoogte. En dan is hoog voor wielrennen in Europa!
Je lichaam leren kennen
Als je zo een uur of 8 aan het fietsen leer je nog eens extra goed je lichaam kennen. Mijn Glandon ging lekker en ik ben blij dat Jan hem wilde testen en ons meenam. Want als je Galibier, Huez en Telegraph kent, denk je dat dat wel de zwaarste cols zullen zijn. Nou: niet dus. Die Glandon is heftig en dan leer je op zo’n testdag wel je lichaam kennen in de hitte. Zweet in de ogen, dalen, klimmen en steeds weer je korte herstelmoment nemen. En het eten en drinken oefenen, ook tijdens het klimmen!
Goud
Om goud te halen in de Marmotte moet je binnen een bepaalde tijd binnen zijn. Wat voor tijd dat is, is afhankelijk van je leeftijd. Voor ons is dat 8 uur en 13 minuten. Als je sneller binnen bent (netto tijd, dus het starttijdstip telt niet, wel de tijd tussen passeren start en finish) dan krijg je goud. Dat klinkt simpel maar dat is het niet.
Gemiddelde Marmotte
Je moet dus om goud te halen ongeveer 20 kilometer per uur gemiddeld fietsen. Je hebt maar 8 uur om het rondje te maken. En veel dingen kosten kostbare tijd. Even wachten bij een drankpost kost zomaar 5 a 10 minuten als het druk is. Even naar het toilet (boom) kost een paar minuten, minimaal. Even een jasje aandoen (als je dat niet doet tijdens het fietsen) dan kost dat ook zomaar een minuut. Als je zo een aantal keer moet stoppen dan ben je zo een half uur of uur kwijt met dit soort dingen. Dus feitelijk hadden we geen 8.13 maar eerder 7.43 a 7.13 om die 174 kilometer af te raffelen.
Marmotte fietsen op tijd
Als je dus op tijd binnen bent bij het fietsen van de Marmotte dan heb je goud, doe je er iets langer over (tot zo’n anderhalf uur langer) dan heb je zilver (ook top) en doe je er nog langer over dan heb je hem ‘gewoon’ uitgereden of ook wel brons genoemd.
Glandon afdaling
Het voordeel wat je hebt is dat de afdaling van de Glandon niet bij de tijd wordt geteld. Dat doen ze omdat die afdaling gevaarlijk is, te gevaarlijk om er een wedstrijdje te houden. Slim in mijn ogen want ook nu nog kwamen er gekken voorbij die aan de linkerzijde van de weg een blinde bocht inrijden….Dat kan ik je echt niet adviseren.
Ton haalt goud op de Marmotte, wat een held!
Alpe d’Huez fietsen
Hier ben ik een testrit aan het maken, 2 dagen voor de Marmotte. Heel rustig ben ik naar boven gereden en ik heb echt genoten van deze klim. Dat lukte me tijdens de Marmotte niet, zeker niet op Alpe d’huez. Die begon ik echt met een nieuw pak energie, 2 energiegels en ik haalde veel mensen in. Het ging dus gewoon lekker tijdens die eerste steile bochten van de Alpe. Op de helft viel mijn mp3 spelertje uit en zat ik plots zonder muziek…dat was zo balen dat ik ben gestopt, mijn telefoon heb gestart en erachter kwam dat ik het scherm niet meer kon bedienen.
Muziek bij het fietsen
Te nat van gel,drank en de inspanning. na een paar minuten heb ik alles draaiend en moet ik weer opstappen. De flow is eruit en zal niet meer terugkomen. Had ik door moeten rijden of niet, ik weet het nog niet. Het ging echter echt goed door de flow en de flinke beat van de muziek ;-). Ik had het toen nodig dacht ik en daarom had ik de 5 minuten gepakt voor de telefoon in te stellen.
Fietsen en meten met vrienden
Je gaat je tijdens zo’n tocht meten met vrienden, althans, dat doen wij…Ondanks alle gezelligheid wordt richting top van de cols van de oefendagen steeds gevochten om ‘het eerst boven’. Bij ons is dat niet spannend want (andere) Peter is de snelste, steeds weer. Echt heel goed van hem! Tijdens de Marmotte is hij ook ruim de snelste, namelijk 7 uur en 5 minuten. Dat is echt een snelle tijd. Ton komt daarna op 7.38 binnen en ik op 7.48. Goud dus, wij hebben ons doel bereikt!
Mooie omgeving en Prachtige natuur
Ook al gaat het om tijd en uitrijden, toch is het genieten van de natuur wel het belangrijkste denk ik. Of tenminste ook erg belangrijk vind ik. De Galibier is wel het hoogtepunt, die col, de natuur, de riviertjes, de sneeuw…alles is wel erg mooi en gelukkig had ik daar nog wat energie voor gevonden om een beetje rond te kijken. Tijdens de laatste klim heb je daar geen tijd meer voor, of althans geen energie. Dat laten de mannen achter Ton zien:
Finish Marmotte
Na de finish nam ik eerst even de tijd om bij te komen, de aangemengde chocolademelk was echt niet lekker, maar de Belgische renners die boven kwamen erg gezellig! Ton belde direct en samen zijn we gaan jagen op de pasta en de cola, superlekker!
Nagenieten van de Marmotte (leuk voor later)
Vroeger had ik het met vrienden over een lvl, ofwel een leuk voor later-tje. Ook racefietsen naar Monaco is gaaf maar de Marmotte is er zeker 1. Deze ervaring schrijf ik vanaf de hotelkamer en we hebben het alleen nog maar live over de koers van vandaag gehad. Toch weet ik zeker dat hij nog eens voorbij komt in de (sterke verhalen later).
—————
Wat is een Granfondo fietsen?
De ervaring om als 64 jarige de granfondo Marmotte Alpen te fietsen.
Het klinkt sjiek: een Granfondo fietse: van een amateur, tot een prof tot de wielertoerist. Het zijn vaak allemaal gedreven fietsers die misschien geen competitie rijden, maar wel van een stevige fietsuitdaging houden in combinatie met een tikkeltje competitie.. Om een zogenaamde granfondo of cyclosportieve te fietsen en uit te rijden, moet je het vooral heel hard willen. Dat geldt voor de toppers, maar ook de rest van het 😉 granfondo-peleton!
De granfondo Marmotte Alpen
De eerste maal dergelijke uitdaging aangegaan. Het is 175km op een parcours met ongeveer 5000 hoogtemeters. Startend the biketravel in Bourg d’Oisan, over Col de Glandon, Col de Galibier om te eindigen boven op Alpe d’ Huez.
Hier zie je Ton en Peter de finish halen een paar jaar terug
Sale met korting op 11 december kopen?
Bij deze shop kun je met vertrouwen jouw Sale bestellen.
Scherpe prijs. Snel in huis.
De voorbereiding.
Hier begin ge niet zo maar aan. Reeds in de winterperiode begonnen met vrij gericht te trainen. Rustig opbouwen. Zowel werken op uithouding als op intervaltrainingen.
Persoonlijk volgde ik hierbij een trainingsschema van Energy Lab. Een Belgisch bedrijf waarbij je een aangepast trainingsschema ontvangt in functie van jouw doelstellingen maar ook rekening houdend met jouw persoonlijke parameters (trainingstijd, maximum hartslag, hartslag in rust, leeftijd ..) Leuk hieraan is ook dat er regelmatig trainingen voorzien waren om uit te voeren op de rollen (met weerstand). Zeker in de donkere en koudere wintermaanden heel goeie trainingen.
De eigenlijke uitdaging.
We waren met heel veel op zondag in juli. Mij voorgenomen om het in de beginfase vrij rustig aan te doen en de hartslag voortdurend onder controle te houden.
Zo ben ik vrij goed over de Glandon geraakt. Ondertussen mij ook verplicht om regelmatig te eten en te drinken. De Télégraphe (in aanloop naar de Galibier) ging heel goed. Ik passeerde hier tal van deelnemers. IK vrees echter dat hier wat overmoedig ben geworden. Over de top van de Galibier kon ik niet vroeg genoeg beneden in Bourg d’Oisan zijn om daar de laatste col aan te vatten: Alpe d’ Huez
De laatste loodjes ..
Mijn entoesiasme heeft mij echter ook genekt. Van zodra het eerste klimmeters van Alpe d’ Huez ontbrak het mij aan kracht. Achteraf bekeken: veel te weinig gedronken en te weinig geëten. Het was duidelijk dat de laatste 13 kilometers heel zwaar gingen worden. Ik probeerde nog wel wat pauze te nemen aan de waterstandjes, zag dat veel anderen het ook heel moeilijk hadden … maar het bleef afzien. Bovendien begon ik te kampen met kramp. Alpe d’ Huez is ook geen col waar je stukjes hebt waar je wat kunt recupereren. De 21 bochten volgen elkaar genadeloos op. Vooral de eerste 3 kilometers zijn bijzonder zwaar.
Boven
De laatste kilometers krijg je geweldig veel steun van de toeschouwers. Zij schreeuwen je als het ware naar omhoog. Het blijft echter afzien. Uiteindelijk de finish bereikt na 10u30. Een tijd die mij als 64 jarige toch nog het zilveren diploma opleverde. Ik kwam voor goud maar ben uiteindelijk heel tevreden de uitdaging te hebben volbracht. Waar je maanden voor gewerkt en getraind hebt is dit toch een beloning om van te genieten en te koesteren. Een laatste raad. Wanneer je een dergelijke uitdaging overweegt begin hier nooit onvoorbereid aan!
—————-
De Voorbereiding
—————-
Marmotte en de training
Het lijkt me leuk om de voorbereiding bij te houden van de Marmotte. Misschien heb jij er iets aan.
De beginstand:
Training: zo’n 2000km in het voorjaar, 500 km op de mtb in de winter en de elfstedentocht op de schaats. Zou het genoeg zijn om een beetje knap over de finish te komen op de Alpe d’Huez? Die col is super en het zou mooi zijn om daar nog enigzins van te genieten (zal wel niet…) We zullen zien hoe het wielrennen daar in de bergen is. Het fietsen over de bergen is in ieder geval wel supermooi en ik heb er al veel zin in. Niet in de laatste plaats omdat ik met hele goede vrienden ga.
Een goede reisfiets
Want als je dag in dag uit op je fiets zit dan wil je echt een goede zadel en fietsbroek. Dat is voor zowel reisfietsen, beste racefiets als mountainbikers.
Fietsen in de Alpen
Wat is er nu mooier dan fietsen in de Alpen? Fietsen met vrienden in de Alpen dus. Hoe meer hoe beter en hoe meer aan elkaar gewaagd hoe leuker! We gaan met 6-en de Alpen cols bedwingen. Het belangrijkste:
- Veilige tocht (de Marmotte wordt niet vrijgemaakt in tegenstelling tot de Dolomieten Marathon)
- Marmotte uitfietsen (alle 6)
- Allemaal genieten van de bergen, t mooie weer en de zilveren zweetdruppels op de neus 😉
- Lekker trainen op de fiets in de week voor de Marmotte
Wat is de beste voorbereiding Marmotte?
Trainen, hoogtemeters (die ik alleen wat in Italië heb gemaakt in mei, zie ook de video’s) En trainingen binnen. Zie alle binnentrainingen van de expert op de site over Fietstrainingen die je binnen kunt doen.
Hele Marmotte van te voren fietsen?
We gaan een week om daar ter plekke wat te trainen. De vraag is nu of het wijs is om de hele tocht de week ervoor nog te rijden, ik heb wel zin 😉 Dan kan het lichaam weer herstellen en weer een klein plusje boeken. En belangrijker: aangezien we voor de fun gaan is het ook gewoon mooi om hem helemaal 2 keer te rijden onder het motto ‘nu we er toch zijn’ Wat vind jij?
De Vogezen
Voorbereiden fietstocht in de bergen
Het klinkt natuurlijk mooi maar zo’n testrit gaat je niet in de koude kleren zitten, dus wat is wijsheid? Je kunt wel de hele week rustig aan doen maar ja, je bent er ook voor de fun….dus: fietsen zeg ik! Lekker alvast de Galibier en Telegraphe op trappen en kijken of hij echt zo lang is (ja dus). Wielrennen met een maat en dan de cols alvast verkennen…had ik al gezegd dat dat een mooi vooruitzicht is…ok, ik heb er in ieder geval zin in. It gaet oan.
Bekijk in de shop
Bij het online kopen van een Sale is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard een goede prijs belangrijk.Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel en vaak gratis leveren en ze meestal ook echt op voorraad hebben:
La Marmotte informatie
La Marmotte wordt op de 1e zaterdag van juli verreden – 174 km met ongeveer 5000 meter hoogteverschil – Starttijd 07.00 uur
De route: Bourg d’Oisans-Col du Glandon-St Jean de Maurienne-Col du Telegraphe-Col du Galibier-Col du Lautaret-Alpe d’Huez.
Wie zich afmeldt bij de laatste ravitailleringpost aan de voet van Alpe dHuez krijgt het diploma Marmotton
als bewijs van het afleggen van 161 km door het hooggebergte.
De organisatie werkt met tijdmeetchips. De deelnemers betalen daarvoor bij inschrijving een borgsom, die zij contant
terugontvangen bij het passeren van de aankomst.
hier voor een voorbeeld.
Enkele belangrijke punten:
- De start vindt plaats in 3 grote groepen. In 2010 zijn er duidelijke criteria waaraan je moet voldoen om in een bepaald vak te mogen starten:
1ste vak – Marmotte gereden binnen 8u30
2de vak – binnen 9u30
3de vak – alle anderen
Om in het elitevak (1-400) te mogen starten moet je in een van de recente edities bij de eerste 150 geeindigd zijn - Waarschijnlijk komt er net als in 2009 een deelnemerslimiet van 7000
- Het is verstandig om vooraf een aantal cols van La Marmotte te hebben beklommen.
- Bij pech kan men een beroep doen op een materiaalwagen van Mavic.
- Minimum leeftijd voor deelname is 18 jaar.
- Drink en eet voldoende tijdens de route.
- Neem voldoende rust vooraf, maar ook na het rijden van deze tocht.
- Inschrijving voor La Marmotte is tot een dag voor de start mogelijk bij de finish op Alpe d’Huez
- Rijd je eigen tempo!
- Volgauto’s zijn niet toegestaan. Begeleiding dient zich apart van La Marmotte naar locaties langs de kant van de weg
te begeven zonder fietsers te hinderen.
Op de Col du Galibier zijn auto’s verplicht door de tunnel te rijden. De organisatie zorgt voor ravitailleringposten onderweg.
In het algemeen op de top van de Col du Glandon, Valloire en aan de voet van Alpe d’Huez. - Het dragen van een valhelm is verplicht.
- Het te behalen diploma wordt aan de hand van je totaaltijd en categorie bepaald. De tabel hieronder geeft aan
welk diploma je ontvangt.
Iedereen die zich bij de controlepost aan de voet van Alpe d’Huez afmeldt krijgt het diploma van de Marmotton.
Categorie |
A |
AB |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
Brevet d’Or (goud) < |
10:03 |
10:17 |
10:32 |
8:29 |
8:49 |
9:15 |
9:36 |
10:03 |
Brevet d’Argent (zilver) < |
12:04 |
12:21 |
12:39 |
10:11 |
10:35 |
11:06 |
11:32 |
12:04 |
Anders dan boven: Brevet de bronze (brons)
Heren: C : 18-29 jaar D : 30-39 jaar E : 40-49 jaar F : 50-59 jaar G: 60 + |
Dames: A : 18 t/m 34 jaar AB : 35 t/m 49 jaar B : 50 + Buitengewoon: H : Handisport I : Tandem |
- Routebeschrijving:
Locatie | Hoogte | Van punt tot punt | Km |
Bourg d’Oisans | 719 | 0 | 0 |
La Paute | 730 | 2,5 | 2,5 |
Rochetaille | 711 | 4,5 | 7 |
Allemond | 820 | 3 | 10 |
Le Rivier | 1254 | 10 | 20 |
Col du Glandon | 1924 | 15 | 35 |
St Etienne de Cuines | 460 | 20 | 55 |
St Jean de Maurienne | 546 | 10 | 65 |
St Michel de Maurienne | 712 | 14 | 79 |
Col du Telegraphe | 1570 | 11,5 | 90,5 |
Valloire | 1430 | 5 | 95,5 |
Col du Galibier | 2645 (2646) | 17 | 112,5 |
Col du Lautaret | 2057 | 7,5 | 120 |
La Grave | 1481 | 11 | 131 |
Le Freney | 900 | 16 | 147 |
Bourg d’Oisans | 719 | 12 | 159 |
La Garde | 1000 | 4 | 163 |
Huez | 1495 | 5,5 | 168,5 |
Alpe d’Huez | 1880 | 3,5 | 172 |
Aanbieding
Je kunt zelf lekker alles regelen met bijvoorbeeld Booking.com, Airbnb en een aparte vlucht of autotrip.
Bekijk in de shop
Bij het online kopen van een Sale is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard een goede prijs belangrijk.Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel en vaak gratis leveren en ze meestal ook echt op voorraad hebben:
Wim van Brink zegt
Mag graag fietsverhalen lezen en zeker als het over de La Marmotte gaat. Heb deze driemaal gereden; 1986, 1989 en 1991. Je ziet, een mooi tijdje geleden. In de bloedhete aflevering van 1986 begon ik vol optimisme. In de afdaling van de Col de La Croix de Fer, die zat alle jaren in het parcours en de zeer gevaarlijke afdaling telde mee voor de eindtijd, stond ik plat en kwam tot de ontdekking dat de bandenwippertjes niet mee waren. Een roestige spijker hielp mij uit de brand maar al met al 25 minuten verspeeld. De rest ging aardig, in mijn hoofd was ik bezig tijd goed te maken maar de benen dachten daar anders over. Aan de voet van de l’Alpe-d”Huez doofde het licht. Ben wel gefinisht in een voor mij een beschamende tijd van 10 uur 10 minuten en 32 seconden.
Op 8 juli 1989 een nieuwe poging. Ik had op mijn stuurpen een schema geplakt met de aankomsttijden op de cols bij een gemiddelde van 20 km per uur. Nu was het geen materiaalpech maar de Col de La Croix de Fer die voor een verrassende wending zorgde. Ter hoogte van barrage de Grand Maison was het wegdek en een tunneltje door een aardverschuiving verdwenen. De Fransen hebben toen in rap tempo een alternatieve route aangelegd. Aan de streep mocht ik niet ontevreden zijn. Zilver in 9 uur 6 minuten en 45 seconden. Slecht 6 minuten boven de limit voor goud. In het jaar daarop kreeg iedereen 10 minuten compensatie in verband met de afwijkende route. Mijn laatste Marmotte in 1991, zat toen in mijn 50ste levensjaar, ging ik in met 4000 anderen van start. Was je al 5 tot 10 minuten kwijt voordat je fietste.Goed getraind, geen schema en kijken wat er uitkomt. Met een tijd van 8 uur 39 minuten en 5 seconden en een gemiddelde van 20.11 km per uur stond aan de streep. Goud met een platina randje. Als voorbereiding had ik maar een motto, in juli minimaal 6000 km op de teller en het liefst meer.Helaas geen klimkilometers want dat gaat niet lukken in Friesland. Een week van te voren arriveren en wat beschaafde klimmen doen zoals rondje Col d’ Ornon, Les Deux Alpes. Je fietst naar la Berarde en als je de behoefte niet kunt onderdrukken naar Barrage du Chambon en Bess langs een andere kant naar l’Alpe-d Huez. Verder laat je niet gek maken door de lui die je voorbij rijden, regulier je ademhaling en steek een goed verzet. In 1986 moest ik het doen met een 42×28, een 39 blad bestond toen niet. Een jaar later fietste ik Amsterdam-Gibraltar
met een tripeltje. Voor 48x42x32 en achter 15x16x17x18x19x20 die ik voor de Pyreneeën heb verwisseld voor een 21. Toen ik op mijn 64ste de 100 Cols ging doen in 25 dagen had ik achter wel wat lichtere verzetjes nodig.Voordat ik het vergeet, wat je in de klim hebt verloren maak je echt niet goed in de afdaling, zeker niet in de Marmotte waar nog al wat miskende coureurs en brokkenpiloten het parcours onveilig maken.